sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Turun reissu ja näyttelyvuoden korkkaus

Perjantaina hyppäsin Laran kanssa junaan ja tehtiin nelituntinen matka Turkuun. Koitin ennen lähtöä käydä sen kanssa juoksemassa, rämpimässä hangessa ja leikkiä, että se jaksais olla matkalla rauhassa, ja toimi! Yleensä se on ollu vähän säikky kuulutuksille, mutta nyt hetken konnarille haukuttuaan rauhottu ja istuskeli koko matkan mun jaloissa kissoja ja muita koiria katellen. Tampereella vaihdettiin pikajunaan, jonka lemmikkivaunu oli aika täynnä, mutta Lara nukku koko matkan mun vieressä tyhjällä penkillä (röyhkeää?) ja ihan mukavasti sekin matka meni (:

Turun asemalla Tauno oli meitä vastassa, ja Lara oli aivan sekasin kun näki sen! Se kiskoi koko puolituntisen kävelymatkan Taunon kämpälle, ja sielläkin hyppeli seinille, joten kävin sen kanssa lenkillä läheisellä pururadalla ja leikittiin hetki, kunnes koira sai ruokaa ja rauhoittu vihdoin nukkumaan.

Aamu alko puoli seiskalta, ja varttia vaille 9 oltiin ulkona bussia odottamassa. Mentiin bussilla torille, josta messubussi lähti messariin. Alkumatkasta Lara oli vähän levoton, mutta rauhottu onneksi kohta ja matkusti nätisti.

Lupasin Laran junnuhandleriin lainalle, joten treffattiin Vilman kanssa buhundkehällä ja mentiin siitä isolle kehälle, jonka vieressä oli tilaa harjoitella. Mua aluksi epäilytti ajatus antaa Lara toiselle handlerille, koska se ei oo juurikaan ollu muiden esitettävänä, mutta sehän on aika automaatti kun siihen vaan saa kontaktin. Haluttomuudesta ja muhun päin kiskomisesta ei ollu kuitenkaan tietoakaan, ja Vilma esitti sitä tosi hyvin! Nuorempien kehä alkoi vähän ennen yhtätoista. Aluksi Lara katteli mua vähän ihmeissään, mutta handlerinmuutos ei haitannu sitä ollenkaan, ja hetken harjoittelun jälkeen laitoin sen turkin ja koirakot menivät kehään. Laraa alko vähän kyllästyttää, se haukku pari kertaa ja pälyili muhun päin, mutta rauhottu pian ja liikkukin oikeen kivasti. Koirakot jaettiin kolmeen ryhmään, joista Vilma ja Lara olivat kolmannessa. En yleensä jännitä mitään koirajuttuja tai paljoa muutenkaan, mutta kun Vilma ja Lara menivät uudestaan kehään, kieltämättä jännitti! Lara ei pöydällä väistänyt tuomaria vaan antoi hyvin katsoa hampaat, ja liikkeessä pysyi ravilla ja häntä selkälinjan alapuolella. Vilma pääsi jatkoon, muttei sijoittunut. Meni kuitenkin hyvin ja Vilma esitti Laran tosi hyvin, mielelläni lainaan Laraa junnuihin myöhemminkin ja nyt huvittais kyllä mennä itekkin joskus junnuilemaan...:)

Junnujen jälkeen menin Laran kanssa shelttikehälle, jossa urosten arvostelu oli vieläkin kesken, ja nartut alkoivat vasta vähän ennen kahtatoista, melkein tunnin aikataulua jäljessä. Käytiin vähän kiertelemässä hallissa ja leiriydyttiin kehän lähelle seinälle, jossa sitten istuskeltiin odotusaika. Kehään päästiin sitten yhden pintaan.

Shelttejä oli 93 joista narttuja 50, ja ne arvosteli ruotsalainen Paul Stanton. En seurannut kehää paljoa, mutta sen verran mitä näin, suurinosa junnuista ja nuorista sai EH:n, mutta avoimessa luokassa kahdeksan neljästätoista koirasta sai ERI:n, joten tuomari ei ollut kovin tiukka. Paul Stanton käsitteli koiria nätisti ja tarkasti, ja kiinnitti enemmän huomiota rankenteeseen kuin liikkeisiin. Saneli arvostelut lähinnä koiran ollessa pöydällä, mutta myös hieman koiran seistessä maassa. Arvostelut pitkiä ja perusteellisia.

Lara oli jo aika väsynyt, mutta keskittyi kehässä normaaliin tapaan ja jaksoi seistä hyvin paikallaan. Väsymyksessä oli se hyvä puoli, että Lara liikku ehkä ensimmäistä kertaa ikinä mun kanssa kantamatta häntäänsä, mihin oon tosi tyytyväinen! Kehästä lähdettäessä palkitsin sen ja kehuin ylitsevuotavasti, ja kuuden koiran arvostelun jälkeen palattiin kehään ja nostin Laran pöydälle. Koira seisoi nätisti eikä väistänyt tuomaria ollenkaan, mutta käänsi takapäätään hieman vinoon hampaita katsottaessa, enkä oikein viittinyt kääntää sitä, kun tuomari piteli koiraa itse kokoajan jotenkin... hassusti :D Lara on nyt tosi huonossa karvassa, ja Paul Stanton jaksoikin nyplätä sen olematonta turkkia ties kuinka kauan. Tosi hyvin Lara kuitenkin oli, ja liikkuikin kivasti. Yleensä seisotan niin, että oon kyykyssä koiran edessä, mutta nyt Laran kiinnostus ei riittänyt kontaktin tarjoamiseen ja liikkumiseen, seisoin koiran vieressä ja se vaan seisoi paikallaan ja ihmetteli viereistä kehää. Musta on paljon siistimmän näköstä, että esittäjä seisoo eikä kyyki koiran ympärillä niinkuin mäkin yleensä teen, mutta kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee ja mikä koiralle sopii. Lara sai EH:n, mihin oon tosi tyytyväinen :)

Olin aika kauan siinä uskossa, että päästäisiin kilpailuluokkaan, mutta kehän edetessä yhä useampi koira sai ERI:n, eikä haitannut mua yhtään, koska Laralla alko pikkuhiljaa palaa pinna koko touhuun ja sen haukkuminen oli korviariipivää kuunneltavaa... Kilpailuluokan edetessä hain sitten arvostelun, kävin kääntämässä sen ja lähdettiin Taunon kämpälle, kiitos kyydistä Vilmalle ja hänen tädilleen :)

"Elegantti narttu. jolla hyvä tasapaino. Aika hyvät korvat. Hieman pienet silmät. Tarvitsee enemmän alaleukaa. Mahtava kaula ja selkä. Hyvin kehittynyt kroppa ja eturinta. Ihanat lihakset, riittävä luusto. Erittäin leveä ristiselästä, aika hyvät polvikulmaukset. Hyvät Lavat. Hyvä turkinlaatu. Liikku aika hyvällä askeleella ja tarvitsee tasapainoisuutta liikkeeseen eteen ja taakse. Litteät tassut."
AVO EH - rodunomainen lähestyttäessä

Päästiin perille puoli kolmen maissa, ja pienen lenkin jälkeen oltiin Laran kanssa molemmat sen verran poikki, että päätin lähteä viimeisellä junalla, joka sekin lähti niinkin aikaisin kuin kuudelta. Jätettiin Lara yksin ja haettiin Taunon kanssa sushia, koira nukkui sen aikaa kun syötiin kämpillä, sitten vaan pakkasin kamat, nopeet tokot ja lampsittiin taas se puolen tunnin matka asemalle.

Kauhavalle mentäessä meillä oli kolme vaihtoa, mutta löysin laiturit yllättävän hyvin, eikä ollut muutenkaan mitään ongelmia. Kivastihan tuokin nelituntinen meni kun melkein joka junassa oli juttuseuraa ja koirakin matkusti jo niinkuin vanha tekijä, nukkui vaan kaikki matkat :) Ja voi sitä riemun määrää kun juna pysähtyi Kauhavalla ja koira pääs tuttuun autoon!

Oli tosi hauskaa ja hirmuhyvää kokemusta Laralle, taidan ottaa tänkin vuotuiseksi perinteeksi.. :) Junnukuvia lisään kun saan niitä, ja jos jollakin on Larasta kuvia, niin saa lähettää! :)